Reklama bukmacherów – kiedy jest dozwolona?

bukmacher reklama

Coraz częściej w telewizji i internecie możemy się natknąć na reklamy zakładów bukmacherskich. Czy takie formy promocji są legalne w Polsce? Sprawdziliśmy wszystkie informacje na ten temat i umieszczamy je w tym artykule.

Spis treści
[Rozwiń]

Dopuszczalność reklamy legalnych bukmacherów 2024

Obowiązująca ustawa o grach hazardowych wprowadza generalny zakaz reklamy zakładów bukmacherskich. W konsekwencji, wszelkie odstępstwa od tej zasady należy wykładać w sposób zawężający.

Zgodnie z brzmieniem art. 29 ust. 1 ustawy o grach hazardowych: Zabrania się reklamy i promocji gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, gier na automatach oraz zakładów wzajemnych. Reklama zakładów wzajemnych, na których urządzanie zostało udzielone zezwolenie, jest dozwolona na zasadach określonych w art. 29b reklama zakładów wzajemnych".

Wskazany powyżej zakaz nie ma zatem charakteru bezwzględnego, gdyż postanowienia artykułu 29 ust. 5 i art. 29b ustawy o grach hazardowych liberalizują dotychczasowe przepisy. Należy pamiętać, że przepisy osłabiające rygor generalnego zakazu zakładów bukmacherskich dotyczą tylko organizacji zakładów bukmacherskich wyłącznie w odniesieniu do podmiotów, którym udzielono zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych.

Należy zauważyć, że dopuszczalna reklama legalnych bukmacherów wynikająca z artykuł 29b ustawy o grach hazardowych jest ograniczona przez szereg warunków, których spełnienie jest konieczne do prowadzenia zgodnej z prawem reklamy.

Definicja reklamy oraz zasady i warunki dopuszczalności prowadzania reklamy zakładów wzajemnych 

Ustawa o grach hazardowych wprowadza szereg szczegółowych warunków, które spełnienie jest konieczne do uznania reklamy za prawnie dozwoloną.

Reklama zakładów wzajemnych jest dozwolona, pod warunkiem że: 

  1. nie jest skierowana do małoletnich, nie przedstawia osób małoletnich i nie odbywa się przy udziale małoletnich;
  2. nie łączy urządzania gier lub uczestniczenia w grach ze sprawnością fizyczną, intelektualną bądź szansą na uzyskanie łatwej wygranej,
  • nie zawiera stwierdzeń, że udział w grach hazardowych ma relaksujący, uspokajający skutek lub jest sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych lub problemów finansowych,
  1. nie zachęca do uiszczania wyższych stawek jako czynnika zwiększającego szansę na wygraną,
  2. nie wywołuje skojarzeń z atrakacyjnością seksualną, relaksem lub wypoczynkiem, nauką lub pracą, sukcesem zawodowym, życiowym lub finansowym.

 Reklama legalnych zakładów bukmacherskich nie może być prowadzona:

  1. w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godziną 6:00 a 22:00, z wyłączeniem reklamy prowadzonej w trakcie transmisji z imprez sportowych, których podmiot prowadzący działalność w zakresie przyjmowania zakładów wzajemnych jest sponsorem lub sponsorem drużyny lub zawodników biorących czynny udział w danej imprezie sportowej,
  • w prasie młodzieżowej i dziecięcej,
  • na okładkach dzienników i czasopism,
  1. w miejscach publicznych, z wyłączeniem imprez masowych i imprez sportowych, których podmiot prowadzący działalność w zakresie przyjmowania zakładów wzajemnych jest sponsorem lub jest sponsorem drużyny lub zawodników biorących czynny udział w danej imprezie sportowej, lub jest sponsorem związku sportowego, który ma związek z organizowaną imprezą. Wyłączenie, o którym mowa powyżej, obejmuje tylko reklamy gier organizowanych przez sponsora lub reklamę sponsora.

Kolejnym wymogiem stawianym przez reklamą legalnego bukmachera w Polsce wynikającym z ustawy o grach hazardowych jest warunek umieszczenie w reklamie komunikatu o: 

  1. konsekwencjach udziału w nielegalnych grach hazardowych,
  2. ryzyku związanym z hazardem,
  • posiadaniu zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych. 

Generalny zakaz reklamy nie obowiązuje zatem przy jednoczesnym spełnieniu wszystkich przesłanek określonych powyżej. 

Należy także pamiętać, że reklama legalnych zakładów bukmacherskich poza tym, że nie może być sprzeczna z przepisami prawa, nie może być także sprzeczna z dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka, ponieważ jako taka, może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy (vide art. 16 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji).

Reklamy bukmacherów w mediach

Bukmacherzy korzystają z obowiązujących przepisów i chętnie nawiązują współprace z mediami. Przede wszystkim jest to widoczne podczas transmisji najważniejszych wydarzeń w telewizji. Podczas np. meczów piłki nożnej możemy zobaczyć reklamy następujących bukmacherów:

  • Fortuna
  • Superbet
  • STS
  • forBET
  • Betclic
  • BETFAN
  • Fuksiarz

Każdy bukmacher ma własną strategię w kontekście komunikacji w mediach. Dla przykładu Fortuna od dłuższego czasu wypuszcza spoty reklamowe w nawiązaniu do mitologii greckiej i bogini szczęścia.

Reklama w Superbet

W Superbet możemy zobaczyć przede wszystkim ambasadorów takich jak Mateusz Borek czy Jerzy Dudek. STS stawia na tradycyjne spoty reklamowe z konkretną historią nawiązującą do zakładów bukmacherskich.

BETFAN i Fuksiarz mają swoich głównych ambasadorów. W przypadku tego pierwszego bukmachera mowa oczywiście o Mariuszu Pudzianowskim, natomiast w Fuksiarzu jest to Krzysztof Stanowski.

Betclic w 2024 roku prowadzi swoją komunikację na bazie największej promocji, czyli gry bez podatku.

Ambasadorzy bukmacherów

Od lat bukmacherzy stawiają na swoich ambasadorów. Przeważnie są to sportowcy lub dziennikarze sportowi. Nawet tutaj jesteśmy świadkami głośnych transferów. Mowa m.in. o Mateuszu Borku, który przez lata był kojarzony z ETOTO, a teraz jest ambasadorem Superbet.

Wspomniany przed chwilą Superbet stworzył swoją drużynę ambasadorów w skład której wchodzą: Tomasz Smokowski, Jerzy Dudek, Sławomir Peszko, Mateusz Borek, Mariusz Czerkawski.

Ambasadorzy bukmacherów

Fortuna postawiła przede wszystkim na dziennikarzy i osoby działające w mediach społecznościowych. Na kanale Youtube bukmachera możemy obejrzeć treści, w których występują Tomek Ćwiąkała, Łukasz "Juras" Jurkowski, Hubert Mściwujewski, Piotr "Lizak" Lizakowski czy Piłkarzyki.

BETFAN promuje przede wszystkim Mariusz Pudzianowski, a Fuksiarza Krzysztof Stanowski, przy czym w jednym z najnowszych spotów tego drugiego bukmachera zobaczyliśmy nawet Zbigniewa Bońka.

Jednym z głównych ambasadorów LV BET jest streamer Xayoo. We współpracy z tym twórcą powstaje m.in. gala Bita Śmietanka.

Betclic reprezentuje m.in. Michał Pol czy Footroll. Z kolei GO+Bet ma jednego ambasadora i jest nim Radosław Majdan.

Wielu bukmacherów nawiązuje również współprace z influencerami czy streamerami.

Jednym z ambasadorów Betclic jest znany dziennikarz Michał Pol. W projektach bukmachera pojawiają się również tacy twórcy jak Footroll czy Zwykły Kibic.

Krzysztof Stanowski jest głównym ambasadorem bukmachera Fuksiarz.

Ambasadorami Superbet są: Mateusz Borek, Tomasz Smokowski, Jerzy Dudek czy Sławomir Peszko.