Bukmacherzy sponsorami sportu w Polsce

sponsoring bukmacherzy

Kojarzenie marki przy pomocy sponsoringu jest coraz bardziej popularną formą promocji, z której korzystają również bukmacherzy. Dodatkowo jest w tym również „smaczek” dla graczy, ponieważ wybierając bukmachera, u którego obstawimy zakłady, wspieramy pośrednio drużyny sportowe, które ten operator sponsoruje.

Sponsoring zakłady bukmacherskie

Sport tworzy z zakładami bukmacherskimi parę idealną. Nie było więc możliwości, by z tego nie skorzystać. Legalni bukmacherzy angażują w promowanie swoich marek rozpoznawalne osoby lub kluby na naszym krajowym podwórku. Przynosi to korzyści zarówno bukmacherom jak i sportowcom, więc obie strony umowy mogą być zadowolone. Którzy bukmacherzy najbardziej angażują się w sponsoring?

Fortuna sponsoring

Jednym z głównych mecenasów polskiego sportu jest bukmachera Fortuna. Doskonale znany polskim graczom operator zakładów bukmacherskich sponsoruje dwie drużyny z polskiego Ekstraklasy - Legię Warszawa i Radomiaka Radom.

Fortuna sponsor sportu

Na tym jednak zaangażowanie Fortuny w polski futbol się nie kończy. Firma wspiera liczne inicjatywy i rozgrywki piłkarskie, których jest tytularnym sponsorem. Są to:

  • Fortuna Puchar Polski - od początku sezonu 2020/2021,
  • Fortuna 1. Liga - od 2018 roku,
  • Playarena.pl - od 2016.

Poza piłką nożną Fortuna bardzo mocno angażuje się również w rynek mieszanych sztuk walki i to zarówno w wydaniu profesjonalnym, jak i freakowym. Wśród federacji, z którymi bukmacher jest partnerem, są takie marki jak:

  • KSW,
  • Prime MMA,
  • Clout MMA.

Fortuna współpracuje również z żużlową PGE Ekstraligą. Od 2023 jest on oficjalnym bukmacherem najmocniejszej ligi speedwaya na świecie.

Bukmacher Fortuna znany jest również z licznych akcji charytatywnych, takich jak “Fortuna za gole”, w ramach której przeznacza na cele charytatywne 1000 PLN za każdego gola w piłkarskiej 1. Lidze oraz “Fortuna, gdy pełna trybuna”, gdzie za każdego kibica na stadionach zaplecza Ekstraklasy przelewa 1 PLN. Za swoją działalność na rynku sponsorskim Fortunie został przyznany tytuł Mecenasa Polskiego Sportu w 2019 roku.

Na koniec, warto wspomnieć o współpracy bukmachera ze znanymi osobistościami ze świata sportu. Markę promują i wspierają takie osobistości jak Tomasz Ćwiąkała, Hubert Mściwujewski, Łukasz “Juras” Jurkowski, Piotr “Lizak” Lizakowski czy youtuberzy z kanału “Piłkarzyki”.

Superbet sponsor polskiego sportu

Mówiąc o bukmacherach mocno zaangażowanych w szerzenie sportu na polskich boiskach, nie sposób nie wspomnieć o bukmacherze Superbet. Chociaż działa on na naszym rodzimym rynku znacznie krócej niż Fortuna czy STS, wyróżnia się świetnymi i oryginalnymi inicjatywami. Do najciekawszych z nich zaliczyć należą:

  • Superbet Rapid & Blitz Poland - prestiżowy turniej szachowy w ramach cyklu Grand Chess Tour. W zawodach w szachach szybkich i błyskawicznych udział biorą najlepsi szachiści na świecie.
  • Superbet Darts Masters - największe zawody darta w Polsce. Po raz pierwszy odbył się w 2023 roku i już jasne jest, że zostanie zorganizowany ponownie w 2024 roku. Superbet zaprasza na niego zawodników ze ścisłej światowej czołówki.

Poza tym bukmacher współpracuje z dwoma ekstraklasowymi klubami piłkarskimi - Lechem Poznań (sponsor strategiczny) i Górnikiem Zabrze (sponsor główny). Innymi sponsorowanymi przez niego klubami piłkarskimi są GKS Tychy i Stomil Olsztyn.

Superbet sponsor sportu

Od 2022 roku firma współpracuje ściśle z reprezentacją Polski w skokach narciarskich i Polskim Związkiem Narciarskim. W 2023 roku była również partnerem żużlowych zawodów Grand Prix na Stadionie Narodowym w Warszawie.

Warto wspomnieć również o szerokim gronie ambasadorów, którzy współpracują z marką. Od początku przygody Superbet na polskim rynku, jedną z twarzy Superbet jest legenda polskiej piłki - Jerzy Dudek. Poza nim warto wymienić choćby Jana Błachowicza, Sławka Peszkę, Tomasza Smokowskiego i Mateusza Borka oraz kierowcą wyścigowym Adamem Kornackim.

STS sponsor

Marką samą w sobie, jeśli chodzi o sponsoring, jest największy polski buk. Nowa oczywiście o zakładach bukmacherskich STS. Najważniejszą współpracą tego bukmachera jest reprezentacja Polski w piłce nożnej, której od 2018 roku jest oficjalnym sponsorem. To właśnie z futbolem powiązane są najważniejsze inicjatywy sponsorskie tej firmy.

Wśród zespołów piłkarskich, które wspiera STS, są kluby z różnych szczebli rozgrywkowych. Są wśród nich:

  • Raków Częstochowa,
  • Zagłębie Lubin,
  • Jagiellonia Białystok,
  • Widzew Łódź,
  • TS Podbeskidzie Bielsko-Biała,
  • Korona Kielce,
  • GKS Katowice.

W przeszłości STS sponsorował również Polską Ligę Siatkówki, jednak obecnie ograniczył współpracę w tej dyscyplinie do roli oficjalnego bukmachera trzykrotnego zwycięzcy Ligi Mistrzów - ZAKSA-y Kędzierzyn-Koźle.

STS sponsor sportu

Na końcu nie może zabraknąć wzmianki o fundacji Sport Twoją Szansą, którą również firmuje bukmacher STS. Wspomniana fundacja prowadzi działania na rzecz rozwoju polskiego sportu. Wspiera talenty sportowe, zapewniając im pomoc materialną oraz merytoryczną. Ponadto pomaga również sportowcom, którzy nie są w stanie brać udziału w zawodach o randze krajowej i międzynarodowej.

Bukmacherzy piłki nożnej w Polsce

Poniższe zestawienie prezentuje zakres sponsoringu bukmacherów wśród klubów piłkarskich. Na pierwszy rzut oka widać, jak bardzo popularny jest sponsoring w piłce nożnej.

BukmacherSponsorowana drużyna piłkarska
STSReprezentacja Polski w piłce nożnej, Jagiellonia Białystok, Zagłębie Lubin, Widzew Łódź, Raków Częstochowa, GKS Katowice, Podbeskidzie Bielsko - Biała, Korona Kielce
forBETWarmińsko - Mazurski ZPN, Mazowiecki ZPN, Arka Gdynia, ŁKS Łódź, AMP Futbol, Sokół Ostróda, Hutnik Warszawa
FortunaFortuna I liga, Fortuna Puchar Polski, Legia Warszawa, RKS Radomiak Radom
BetcrisWielkopolski ZPN, Łódzki ZPN, Podlaski ZPN, Pogoń Szczecin, Zagłębie Sosnowiec
LVBETŚląsk Wrocław, Piast Gliwice, Coco Jambo Warszawa
SuperbetLech Poznań, Górnik Zabrze, GKS Tychy, Stomil Olsztyn
BetclicRuch Chorzów, Warta Poznań
Go+BetWisła Kraków

Można śmiało powiedzieć, że piłka nożna jest narodowym sportem Polaków – nie tylko ze względu na powyższą tabelkę. Widać to wyraźnie między innymi na podwórkach, boiskach, stadionach sportowych i przed telewizorem.

Oczywiście, jeśli mowa o skutecznym sponsoringu, popularność dyscypliny sportowej, sportowca czy drużyny – ma tutaj ogromne znaczenie. Również z tego powodu bukmacherzy nie przez przypadek wybierają partnerów do umowy sponsorskiej. Zasada jest prosta – im większa popularność, tym większe korzyści dla sponsora, ale także sponsorowanego.

Sponsoring zakłady bukmacherskie - nie tylko football

Każdy bukmacher realizuje inną, własną strategię w wielu kwestiach dotyczących codziennego i długofalowego działania biznesu. Różnice dotyczą stawek, limitów dla graczy czy dostępności konta tymczasowego. W sprawach sponsoringu nie jest inaczej. Za decyzją o umowie sponsorskiej często stoją niuanse i szczegóły, które mają przynieść zaplanowane korzyści, ale są też częścią większej całości. Bez trudu można zaobserwować różnice w strategii sponsoringu, pomimo dominacji piłki nożnej.

BukmacherSponsoring
STSFundacja Sport Twoją Szansą, ZAKSA Kędzierzyn-Koźle
forBETLegia Fight Club, Lotto SuperLIGA (tenis)
FortunaKSW, Prime MMA, Clout MMA, PGE Ekstraliga
TOTALbetProjekt Warszawa
SuperbetPolski Związek Narciarski, Superbet Rapid & Blitz, Superbet Darts Masters
BetclicFame MMA, HYPE, Festiwal SnowFest, Pro8l3m, UFC

Jak widać, część bukmacherów wyspecjalizowała się we wspieraniu określonych dyscyplin sportowych. W MMA przoduje Fortuna, która wspiera aż trzy federacji, w tym KSW. Bardzo dobrze pod tym względem wypada Betclic z Fame MMA i UFC w portfolio.

Z kolei rozpoznawalny bukmacher TOTALbet zdecydował się sponsorsko wspierać inną dyscyplinę sportu, czyli siatkówkę i jest sponsorem Projektu Warszawa.

Najoryginalniejsze podejście prezentuje na pewno Superbet, który nad Wisłę sprowadza najlepszych szachistów i lotkarzy na świecie, a do tego wspiera naszych skoczków. Ciekawe podejście do promocji sportu ma również forBET, który stawia na działania w skali lokalnej.

forBET sponsoring

Kolejnym mocno zaangażowanym w sponsoring bukmacherem jest forBET, który na pierwszy rzut oka stosuje podobną strategię sponsoringu, co np. Superbet czy Fortuna, przynajmniej w kontekście różnorodności sportowej.

Widać tutaj znaczną przewagę piłki nożnej: Arka Gdynia, ŁKS Łódź, Sokół Ostróda czy Hutnik Warszawa są wspierane przez tego popularnego buka. Ponadto bukmacher bardzo aktywnie działa lokalnie, wspierając Warmińsko-Mazurski i Mazowiecki Związek Piłki Nożnej.

forBET zaangażował się również w sponsoring AMP Futbolu, dokładając swoją cegiełkę do wielkich sukcesów naszych utalentowanych sportowców. Tego typu inicjatywa zasługuje na wielkie słowa uznania. Warto również wspomnieć o zaangażowaniu bukmachera w rozwój talentów tenisowych (Lotto SuperLIGA), a także sportów walki (Legia Fight Club).

Betclic sponsor - Fame MMA i Pro8l3m

Skoro już mowa o oryginalnym podejściu, to na pewno warto zwrócić uwagę na bukmachera Betclic. Od kilku lat jest oficjalnym bukmacherem Fame MMA - najbardziej znanej organizacji freakowej w Polsce. Współpraca jest najwyraźniej udana, gdyż obydwie strony regularnie przedłużają współpracę.

Na tym jednak nie koniec. Betclic współpracuje również z niezwykle popularną warszawską grupą rapową Pro8l3m. Raper Oskar i producent Steez regularnie publikują na swoich mediach społecznościowych wzmianki o tym buku. Co więcej, Betclic wspiera muzyczną imprezę SnowFest Festival. Nie ulega więc wątpliwości, że jego głównym targetem są ludzie młodzi.

Bukmacher sponsor - jak to się zaczęło?

Wprowadzona w 2017 roku nowelizacja ustawy o grach hazardowych spowodowała wielki odpływ firm bukmacherskich z polskiego rynku. Firm, które w mniejszym czy większym stopniu wspierały polski sport. Jednak nierówna konkurencja spowodowana tym, że szczególnie bukmacherzy stacjonarni musieli opłacać duże podatki, których bukmacherzy on-line unikali. To powodowało, że legalni bukmacherzy mogli w znacznie mniejszym stopniu finansować działanie klubów.

Po nowelizacji sytuacja się zmieniła. Na polskim rynku pozostały tylko te firmy bukmacherskie, które posiadają koncesję wydawaną przez ministerstwo finansów. Równe szanse firm bukmacherskich sprawiły, że bukmacherzy mogli w większym stopniu skupić się na sponsoringu. Walka o klienta to już nie tylko sprytne promocje, ale próba identyfikacji marki z klubem. Nie ma nic lepszego niż wierny gracz. Taki kibic, przynajmniej w założeniu, częściej będzie wybiera bukmachera, który część swoich wpływów przekaże na konto ich ukochanego zespołu.

Najlepsi bukmacherzy internetowi zdają sobie sprawę z tego, że najpopularniejszym sportem w Polsce jest piłka nożna. Po prostu piłkę nożną w Polsce oglądają miliony i tam najłatwiej o gracza.

Jak działa sponsoring bukmacherów?

Na mocy umowy partnerskiej obydwie strony – sponsor i sponsorowany czerpią wymierne, określone korzyści. Najczęściej sponsor wywiązuje się z tej umowy w sposób finansowy. W zamian, sponsorowany zobowiązany jest do budowania pozytywnych skojarzeń oraz wizerunku sponsora, promocji jego i jego działań.

W przypadku bukmacherów najczęściej wybieranym sposobem promocji i budowania pozytywnych skojarzeń jest umieszczanie logo na koszulkach zawodników, artykułach promocyjnych czy bandach okalających boisko. Dodatkowo operatorzy zakładów bukmacherskich oferują liczne zakłady specjalne i korzystne promocje związane ze sponsorowanym wydarzeniem lub drużyną. Często wchodzą w to także pakiety startowe dla nowych graczy. Podczas niektórych wydarzeń sportowych reklamy da się zauważyć również podczas przerw w transmisji lub konferencji prasowych.

Plusy i minusy posiadania znanego ambasadora

Nawiązanie współpracy z klubem czy firmowanie rozgrywek swoją marką jest znacznie bezpieczniejsze niż inwestycja w ambasadorów. Z drugiej strony przy dobrym wyborze konkretnej osoby, bukmacher może odnieść większe korzyści. Część polskich bukmacherów nie poszło tą drogą, a niektórzy stawiają wyłącznie na indywidualności. Jakie są więc zalety i wady metody z ambasadorami?

Plusy:

  • osoby o dobrej reputacji mogą wzbudzić pozytywne skojarzenia z marką bukmachera
  • ambasadorzy, którzy są popularni wśród danej grupy kibiców, mogą zwiększyć zasięgi bukmachera
  • współpraca ze znanymi i lubianymi osobami ze środowiska sportowego zwiększa wiarygodność bukmachera

Minusy:

  • źle dobrany ambasador np. zamieszany w jakieś afery, może wywołać niesmak u potencjalnych klientów i nie zdecydują się oni na grę u bukmachera firmowanego przez taką osobę
  • ambasador nieznany szerszemu gronu społeczności nie przyniesie wymiernych korzyści
  • każde nadszarpnięcie wizerunku ambasadora po nawiązaniu współpracy odbije się na popularności bukmachera

Jak widać wybór twarzy, która mogłaby reprezentować markę nie musi być wcale łatwe. Może jednak pomóc w ustabilizowaniu pozycji na rynku i zwiększeniu rozpoznawalności. W efekcie tego także przyczynić się do zysku bukmachera, a to przecież o to w tym wszystkim chodzi.

Firmy bukmacherskie i sport

Jak widać, bardzo wielu bukmacherów decyduje się na umowy sponsorskie z drużynami sportowymi, wspierając tym samym nie tylko rozwój młodych sportowców, ale także popularyzację wielu dyscyplin sportowych, być może nieznanych szerszej publiczności. Pomimo zdecydowanej przewagi umów sponsorskich z klubami piłkarskimi, warto docenić fakt nowego kierunku, na jaki coraz częściej decydują się bukmacherzy. Chodzi tu o wspieranie takich dyscyplin sportowych, jak koszykówka, tenis czy żużel. Co więcej, należy również dostrzec pozytywy płynące z popularyzacji esportu, a co za tym idzie zakładów bukmacherskich na esport. Wprawdzie „wirtualny sport” może być dla wielu osób zaprzeczeniem definicji „sportu”, który jednoznacznie kojarzy się z aktywnością fizyczną. Stając jednak w obronie esportu – i tu ciekawostka – coraz więcej prowadzonych badań wykazuje, że gry wideo mają pozytywny wpływ na inteligencję dzieci, uczą myślenia przestrzennego i rozwijają spostrzegawczość.