ABC Legalności

Bukmacherzy jako sponsorzy i ambasadorzy sportu w Polsce

Spis treści
[Rozwiń]

Zakłady bukmacherskie pozwalają kibicom intensywniej uczestniczyć w wydarzeniach sportowych. Branża sportowa i branża bukmacherska przenikają się wpływają na siebie nawzajem. Jest to oczywiste, bo ludzie przede wszystkim zakładają się przy wydarzeniach sportowych. Meczach, turniejach i tym podobnych. Logiczne jest, że ludzie obstawiający sport, znają sportowców. Na co dzień im się przyglądają i śledzą ich poczynania, na boiskach, kortach, stadionach czy w halach. Co idzie za rozpoznawalnością? Oczywiście sponsoring, a za nim pieniądze i to niemałe. Nic więc dziwnego, że aby przyciągnąć uwagę ludzi zainteresowanych sportem, bukmacherzy wybierają na swoich ambasadorów znane persony ze świata sportu. Z tego samego względu decydują się sponsorować popularne drużyny i obie strony są zadowolone z takiego obrotu spraw.

Firmy bukmacherskie i sport

Sport tworzy z zakładami bukmacherskimi parę idealną. Nie było więc możliwości, by z tego nie skorzystać. Legalni bukmacherzy angażują w promowanie swoich marek rozpoznawalne osoby lub kluby na naszym krajowym podwórku. Przynosi to korzyści zarówno bukmacherom jak i sportowcom, więc obie strony umowy mogą być zadowolone.

Dlatego nie można się dziwić temu, że firmy bukmacherskie są coraz bardziej związane ze sportem poprzez sponsoring. Tam gdzie są kibice tam też są ludzie, którzy chcą zagrać u bukmachera i nie ma się co oszukiwać. Im więcej fanów obstawia, tym bukmacherzy więcej zarabiają. W dobie coraz większej konkurencji na rynku i powstawaniu kolejnych legalnych internetowych bukmacherów bardzo ważne jest pozyskiwanie nowych klientów. Nie można tego zrobić lepiej niż poprzez próbę powiązania swojej marki z klubem, znaną osobistością czy wielkim wydarzeniem sportowym.

Jak to się zaczęło?

Wprowadzona w 2017 roku nowelizacja ustawy o grach hazardowych spowodowała wielki odpływ firm bukmacherskich z polskiego rynku. Firm, które w mniejszym czy większym stopniu wspierały polski sport. Jednak nierówna konkurencja spowodowana tym, że szczególnie bukmacherzy stacjonarni musieli opłacać duże podatki, których bukmacherzy on-line unikali. To powodowało, że legalni bukmacherzy mogli w znacznie mniejszym stopniu finansować działanie klubów.

Po nowelizacji sytuacja się zmieniła. Na polskim rynku pozostały tylko te firmy bukmacherskie, które posiadają koncesję wydawaną przez ministerstwo finansów. Równe szanse firm bukmacherskich sprawiły, że bukmacherzy mogli w większym stopniu skupić się na sponsoringu. Walka o klienta to już nie tylko sprytne promocje, ale próba identyfikacji marki z klubem. Nie ma nic lepszego niż wierny gracz. Taki kibic, przynajmniej w założeniu, częściej będzie wybiera bukmachera, który część swoich wpływów przekaże na konto ich ukochanego zespołu.

Najlepsi bukmacherzy internetowi zdają sobie sprawę z tego, że najpopularniejszym sportem w Polsce jest piłka nożna. Po prostu piłkę nożną w Polsce oglądają miliony i tam najłatwiej o gracza.

Fortuna I Liga, Puchar Polski i największy polski klub

Fortuna jest sponsorem tytularnym 1. ligi piłki nożnej w Polsce. Wcześnie była już jej oficjalnym sponsorem, ale bukmacher poszedł o krok dalej. Począwszy od sezonu 2018/19 przez kolejne trzy lata liga piłkarska będzie miała specjalny logotyp. Będzie on widoczny również na rękawkach i bandach stadionowych oraz na koszulkach, gdzie pojawiła się nazwa Fortuna. 

Skąd taka decyzja tego bukmachera? – Rywalizacja w 1. lidze pokazuje, że są to rozgrywki absolutnie wyjątkowe. Ta liga jest niezwykle wyrównana i emocjonująca. To sprawia, że coraz większa liczba kibiców obserwuje jej losy. – tłumaczył na konferencji prasowej Konrad Komarczuk, Prezes Zarządu Fortuny.

Ale to nie jedyny związek bukmachera Fortuny z piłką nożną. Od 2014 roku firma jest jednym ze sponsorów Legii Warszawa, czyli największego klubu w polskiej Ekstraklasie. Oprócz tego partnerami bukmachera spod marki Fortuny są takie kluby jak: GKS Katowice, Podbeskidzie Bielsko-Biała, Miedź Legnica, Stal Mielec, Raków Częstochowa, Zagłębie Sosnowiec czy Wigry Suwałki.

Fortuna współpracuje również z osobami współtworzącymi środowisko piłkarskie w Polsce. Najlepsi komentatorzy ze stacji Canal+, czyli Tomasz Ćwiąkała i Andrzej Twarowski pojawiają się w materiałach wideo publikowanych pod szyldem Fortuny i również aktywnie promują tego bukmachera w swoich mediach społecznościowych.

Poza tym Fortuna wspiera także Polski Związek Narciarstwa, a więc m.in. naszych skoczków, którzy co rusz odnoszą sukcesy na arenie międzynarodowej i przyciągają zapewne część kibiców z nieco innej grupy docelowej niż kluby piłkarskie.

Firma Fortuna online zakłady bukmacherskie została Sponsorem Tytularnym piłkarskich rozgrywek o Puchar Polski. Od 14 sierpnia 2020 roku rozgrywki oficjalnie noszą nazwę „FORTUNA Puchar Polski”. Umowa będzie obowiązywać do 31 maja 2024 roku.

fortuna-puchar-polski

STS z kadrą, klubami i fundacją

Inny legalny bukmacher STS również współpracuje z PZPN. Od 2014 roku STS był partnerem reprezentacji Polski. Natomiast od 1 sierpnia 2018 roku aż do końca 2022 podpisano umowę na mocy której firma bukmacherska STS jest oficjalnym sponsorem reprezentacji Polski. Współpraca z najważniejszą drużyną w tym kraju to z pewnością spore wyróżnienie dla tego bukmachera. Poza tym STS wspiera większość drużyn z naszej rodzimej Ekstraklasy, więc można powiedzieć, że najpoważniej podchodzi do promowania futbolu ze wszystkich firm bukmacherskich.

Nie można zapominać również o tym, że STS jest również głównym sponsorem Jagiellonii Białystok i sponsorem premium bukmacherem Lecha Poznań. Poza tym ten bukmacher wspiera zespoły Pogoni Szczecin, Cracovii, Górnika Zabrze, Korony Kielce i Zagłębia Lubin. Jednak STS nie zamyka się jedynie na piłkę nożną. Choć trzeba przyznać, że przoduje w tej dyscyplinie na polskim rynku.

Ten bukmacher sponsoruje także drużyny piłki ręcznej (VIVE Kielce), koszykówki (Anwil Włocławek) czy siatkówki (Asseco Resovia). Poza tym jest partnerem siatkarskiej Plusligi oraz organizacji KSW. STS mocno stawia też na zakłady bukmacherskie w e-sporcie. Osobą która jest ambasadorem bukmachera w tej dziedzinie jest znany gracz CS: GO, Paweł „Innocent” Mocek.

Poza polską sceną STS chce również rozszerzyć swój zasięg na rynki zachodnie. W związku z tym, twarzami tego bukmachera zostało dwóch obcokrajowców. Były znakomity niemiecki skoczek narciarski - Martin Schmitt oraz legendarny duński bramkarz Manchesteru United - Peter Schmeichel. O ile wybór tego drugiego nie budzi, żadnych wątpliwości, o tyle Schmitt może wywoływać mieszane uczucia. Głównie ze względu na swoją sportową rywalizację z Adamem Małyszem.

Na końcu nie może zabraknąć wzmianki o fundacji Sport Twoją Szansą, którą również firmuje bukmacher STS. Wspomniana fundacja prowadzi działania na rzecz rozwoju polskiego sportu. Wspiera talenty sportowe, zapewniając im pomoc materialną oraz merytoryczną. Ponadto pomaga również sportowcom, którzy nie są w stanie brać udziału w zawodach o randze krajowej i międzynarodowej.

Po jednym ambasadorze, ale za to jakim

W powyższych przypadkach dwóch najbardziej rozpoznawalnych bukmacherów poszło w podobnym kierunku. Sponsoring wielu klubów i zrobienie kilku osób twarzami swojej marki. Biorąc pod uwagę bukmachera BETFAN i najmłodszego na rynku eWinnera, tu sposób działania jest zupełnie inny. Ci bukmacherzy postawili na osoby rozpoznawalne w każdym środowisku sportowym, niezależnie od tego czy ktoś interesuje się daną dyscypliną.

Takimi postaciami bez wątpienia są Mariusz Pudzianowski (BETFAN) i Marcin Gortat (eWinner). Nie trzeba być wielkim fanem sportów siłowych czy MMA, ani śledzić poczynania w NBA, żeby wiedzieć kim są obaj panowie. Jest to bez wątpienia dobra reklama dla tych bukmacherów. Zarówno Gortat, jak i Pudzianowski budzą na ogół pozytywne emocje u większości ludzi.

BETFAN póki co nie rozszerza swojej działalności na tej płaszczyźnie. Za to bukmacher eWinner nawiązał współpracę z jednym z najbardziej utytułowanych klubów żużlowych w Polsce. Od przyszłego sezonu będzie sponsorem tytularnym Apatora Toruń. Biorąc pod uwagę popularność tej dyscypliny zwłaszcza w poszczególnych regionach Polski, to dobry ruch, by przyciągnąć uwagę kolejnej grupy kibiców.

Na jednego amasadora marki stawia również bukmacher Totolotek. Nie tak dawno twarzą tej firmy został Lukas Podolski. Najstarszy polski bukmacher zrobił dobry ruch korzystając z wizerunku piłkarskiego mistrza świata z 2014 roku. Były piłkarz reprezentacji Niemiec oraz Bayernu Monachium czy Arsenalu jest bardzo popularny w środowisku piłkarskim. Do tego jest pozytywnie odbierany, więc ruch jak najbardziej na plus.

Mistrzowski wizerunek Betclica

Zarząd legalnego bukmachera Betclic wyszedł najprawdopodobniej z założenia, że żeby być kojarzonym jako najlepszy, musi współpracować z najlepszymi. W tym celu nawiązano współpracę z siatkarskimi reprezentacjami Polski, a do tego dołożono aktualnych obrońców krajowych tytułów w piłce nożnej. Pod szyldem Betclica grają obecny mistrz Polski - Piast Gliwice oraz zdobywca Pucharu Polski - Lechia Gdańsk.

Betclic poświęcił całą swoją uwagę drużynom i odszedł od pomysłu indywidualnych ambasadorów. Kiedyś ten bukmacher korzystał z wizerunków Zbigniewa Bońka oraz Mateusza Borka, ale nie przedłużono z nimi współpracy. Póki co nie zanosi się na to, by ktokolwiek miał zostać twarzą tego projektu.

Milenium stawia na różnorodność

Z podobnego założenia wychodzi bukmacher Milenium, który odpuścił współpracę z indywidualnością w postaci Macieja Szczęsnego. Były bramkarz m.in. Legii Warszawa, a obecnie studyjny ekspert piłkarski oprócz standardowego firmowania marki swoją twarzą, pisywał analizy bukmacherskie z meczów Ekstraklasy.

Bukmacher Milenium na tę chwilę skupia swoje działania sponsorskie wokół klubów sportowych. Jednak w latach 2012-2016 wspierał rozgrywki koszykarskiej Tauron Basket Ligi. Obecnie nawet nie wspiera żadnego klubu koszykówki. Współpracuje za to z drużyną piłki nożnej - Elana Toruń. Ponadto reprezentuje mistrzynie Polski w siatkówce - ŁKS Commercecon Łódź. Najważniejszy jest dla bukmachera z siedzibą w Zielonej Górze lokalny klub żużlowy - Falubaz.

Jak widać Milenium Zakłady Bukmacherskie stawia na różne dyscypliny sportu. To może im się opłacić, bo przyciągnięcie osób zainteresowanych z trzech sportów oznacza więcej klientów dla bukmachera.

Czy mejweni eTOTO mogą zapewnić sukces?

Jak nie prowadzić kampanii marketingowej zakładów bukmacherskich?Gdyby ktoś chciał dać przykład nowo wchodzącym na rynek bukmacherom, to eTOTO nadaje się idealnie. Ten bukmacher postawił na rozpoznawalne postaci ze świata dziennikarstwa sportowego i opiniotwórców tematyki piłkarskiej w Polsce. Co prawda jest to zacne grono, bo wśród ambasadorów znajdują się znane osoby. Mateusz Borek, Tomasz Smokowski, Michał Pol, Roman Kołtoń, Tomasz Hajto, a od niedawna również Przemysław Rudzki i Artur Wichniarek.

Nie można odmówić że są to mocne nazwiska, jednak pod względem reklamowym, taki dobór personaliów nie jest najlepszy. Po pierwsze nie wszyscy figurują w opinii publicznej jako osoby lubiane. Po drugie wszyscy wymienieni panowie są popularni raczej tylko wśród jednej grupy odbiorców. Tak naprawdę z wyżej wymienionych sam Mateusz Borek załatwiłby sprawę. Poza uznanym komentatorem można by się zastanowić nad Michałem Polem. Ten dzięki swojemu kanałowi na YouTubie mógłby wpłynąć na niewielką grupę poza gronem miłośników piłki nożnej. W przypadku podjętej strategii można powątpiewać w jej skuteczność. Co więcej eTOTO nie wspiera żadnej drużyny, ani rozgrywek, więc trudno mówić o jakichkolwiek próbach rozszerzenia swojej działalności.

Oryginalne podejście bukmachera forBET?

Kiedyś Fonfara, Kowalkiewicz Boruc... ale to wszystko minęło. Teraz na szyldach forBET-u jest szympans Janusz z warszawskiego ZOO. Nietypowo? Mało powiedziane, ale na pewno oryginalność w tym aspekcie jest pożądana. Czy to rozwiązanie na dłuższą metę? Raczej nie.

Bukmacher forBET skupia się na wspieraniu rozgrywek i konkretnych drużyn, a tych ma w swoim portfolio niemało. Z Ekstraklasy tylko ŁKS, ale do tego dochodzą także kluby z niższych lig. RKS Okęcie, Hutnik Warszawa, Błonianka Błonie oraz Sokół Ostróda.

forBET jest głównym partnerem Polskiego Związku Tenisa i sponsorem tytularnym Warmińsko-Mazurskiego Związku Piłki Nożnej. Poza tym jest sponsorem agencji sportowej Warsaw Sports Group, a także partnerem związku Ampfutbol Polska oraz zawodów biegowych Runmageddon. Bukmacher forBET sponsoruje również klub sztuk walki Legia Fight Club.

forBET Zakłady Bukmacherskie podpisał umowę sponsorską z topową organizacją e-sportową w kraju - x-kom AGO. Wspólne działania dotyczą wszystkich dywizji nadwiślańskiej organizacji: CS:GO, StarCraft II oraz Fortnite. Kontrakt x-kom AGO i forBET wzmocni obecność bukmachera w obszarze esportu.

obrazek przedstawia logo drużyny ago sponsorowanej przez forbet

forBET Zakłady Bukmacherskie został nowym Sponsorem Strategicznym klubu Raków Częstochowa! W sezonie 2020/2021 logotyp forBET-u pojawi się z tyłu koszulek meczowych Rakowa Częstochowa.

Ponadto Klub, wspólnie ze Sponsorem Strategicznym, zaoferuje
kibicom dedykowane oferty. W dalszej perspektywie forBET będzie przygotowywał atrakcje dla
naszych fanów także w dniu meczowym.

raków-forbet

Tam gdzie nie ma innych, jest PzBuk

Pozostali skupili się na najpopularniejszym sporcie w tym kraju, więc trudno się przebić na tym polu. Bukmacher PzBuk zrezygnował więc ze sponsorowania piłki nożnej i postanowił wspierać mniej popularne sporty, ale wciąż przyciągające uwagę wielu ludzi. Ta firma stawia na koszykówkę i na hokej.

Chociaż te sporty cieszą się uwagą głównie za oceanem, to na naszym krajowym podwórku również stają się coraz bardziej powszechne. PzBuk pisze o sobie, że z dumą wspiera polski sport. Można się ku temu przychylić, zwłaszcza widząc współpracę z Polskim Związkiem Hokeja na Lodzie oraz Polskim Związkiem Koszykówki. Z tych dwóch sportów jednak bardziej skłaniają się ku piłce rzucanej. Oprócz PZKOSZ, wspierają także najwyższe klasy rozgrywkowe kobiet i mężczyzn oraz koszykarski Puchar Polski.

TOTALbet wspiera w walce o najwyższe cele

W przeszłości ten bukmacher korzystał z wizerunku komentatorem sportowym Canal+Sport, Andrzejem Twarowskim. Obecnie bukmacher TOTALbet wspiera zawodnika mieszanych sztuk walki Rafała Kijańczuka, który walczy w organizacji Fighting Exclusive Night. Swoją drogą organizacji, której również sponsorem jest omawiany TOTALbet.

Poza tym bukmacher współpracuje z walczącą o awans do piłkarskiej Ekstraklasy Wartą Poznań. A niedawno rozpoczął działanie na rzecz VERVA Warszawa ORLEN Paliwa, która kandyduje do miana mistrza Polski w siatkówce mężczyzn. Wspieranie popularnych w swoich dyscyplinach zespołów z pewnością korzystnie wpłynie na wizerunek firmy.

Od Chicago po Wodzisław...

…na ambasadora LV Bet tylko Zdzisław. W 2018 roku oryginalną współpracę nawiązał bukmacher LV Bet marki z byłym sekretarzem PZPN - Zdzisławem Kręciną. Były działacz stanowił wizytówkę kampanii reklamowej bukmachera, związanej z mistrzostwami świata w Rosji w 2018 roku. Jednak jako że nie cieszył się on zbyt dobrą opinią w środowisku piłkarskim, zrezygnowano ze współpracy z Kręciną.

W reklamach LVBET widnieje teraz sylwetka Jakuba Błaszczykowskiego, który reprezentuje barwy również sponsorowanej przez LV Bet Wisły Kraków. Oprócz “Białej Gwiazdy” na swoim rozkładzie ten bukmacher ma takie drużyny jak Śląsk Wrocław (także sekcja koszykarska) Arka Gdynia, Wisła Płock oraz pierwszoligowe Stal Mielec i Zagłębie Sosnowiec. Do tego dochodzi występujący w II lidze Widzew Łódź, który cieszy się większą frekwencją na trybunach niż większość klubów Ekstraklasy. Co ciekawe LV BET sponsoruje również PFC Victoria London, czyli polską drużynę piłkarską grającą w 12. lidze angielskiej.

LV Bet jest oficjalnym partnerem bijącej rekordy popularności organizacji FAME MMA. W ramach współpracy bukmacher ma wyłączność na kreowanie kursów na pojedynki w ramach ich gali. Ingeruje także w e-sport jako sponsor transmisji z turniejów tej dyscypliny. W tej dziedzinie ma również swojego ambasadora jakim jest bez wątpienia jeden z najpopularniejszych graczy w Polsce - Jarosław “Pasha” Jarząbkowski.

Ten bukmacher ma jasno określony plan działania i nastawiony jest przede wszystkim na najpopularniejsze wydarzenia w różnych grupach społecznych. Dla fanatyków piłkarskich Ekstraklasa, dla graczy wydarzenia e-sportowe, a dla fanów… rozrywki samej w sobie FAME MMA. LV Bet umie w sponsoring.

Plusy i minusy posiadania znanego ambasadora

Nawiązanie współpracy z klubem czy firmowanie rozgrywek swoją marką jest znacznie bezpieczniejsze niż inwestycja w ambasadorów. Z drugiej strony przy dobrym wyborze konkretnej osoby, bukmacher może odnieść większe korzyści. Część polskich bukmacherów nie poszło tą drogą, a niektórzy stawiają wyłącznie na indywidualności. Jakie są więc zalety i wady metody z ambasadorami?

+Plusy+

  • osoby o dobrej reputacji mogą wzbudzić pozytywne skojarzenia z marką bukmachera
  • ambasadorzy, którzy są popularni wśród danej grupy kibiców, mogą zwiększyć zasięgi bukmachera
  • współpraca ze znanymi i lubianymi osobami ze środowiska sportowego zwiększa wiarygodność bukmachera

- Minusy-

  • źle dobrany ambasador np. zamieszany w jakieś afery, może wywołać niesmak u potencjalnych klientów i nie zdecydują się oni na grę u bukmachera firmowanego przez taką osobę
  • ambasador nieznany szerszemu gronu społeczności nie przyniesie wymiernych korzyści
  • każde nadszarpnięcie wizerunku ambasadora po nawiązaniu współpracy odbije się na popularności bukmachera

Jak widać wybór twarzy, która mogłaby reprezentować markę nie musi być wcale łatwe. Może jednak pomóc w ustabilizowaniu pozycji na rynku i zwiększeniu rozpoznawalności. W efekcie tego także przyczynić się do zysku bukmachera, a to przecież o to w tym wszystkim chodzi.

Poradniki

Obstawianie meczów. Jak i gdzie zacząć obstawiać mecze online w zakładach bukmacherskich?
Obstawianie meczów. Jak i gdzie zacząć obstawiać mecze online w zakładach bukmacherskich?
Zabierając się za grę u bukmachera każdy z nas-typerów widzi już oczami wyobraźni te gigantyczne sumy, które lada dzień pojawią się w…
Bukmacher Milenium – historia jednego z najbardziej rozpoznawalnych operatorów w Polsce

Bukmacher Milenium – historia jednego z najbardziej rozpoznawalnych operatorów w Polsce

Bukmacher Milenium przez lata wpisywał się w krajobraz zakładów sportowych w naszym kraju i bardzo długo cieszył się dobrymi opiniami wśród samych…
Bukmacherzy bez podatku ✅  Wygrywaj 12% więcej u wybranych buków

Bukmacherzy bez podatku ✅ Wygrywaj 12% więcej u wybranych buków

Bukmacherzy bez podatku – to hasło jest wyszukiwane przez graczy bardzo często. W Polsce podatki od gier mocno utrudniają zakłady bukmacherskie, ale…
zobacz wszystkie