ABC Legalności

Bukmacherzy sponsorami sportu w Polsce

sponsoring bukmacherzy

Kojarzenie marki przy pomocy sponsoringu jest coraz bardziej popularną formą promocji, z której korzystają również bukmacherzy. Dodatkowo jest w tym również „smaczek” dla graczy, ponieważ wybierając bukmachera, u którego obstawimy zakłady, wspieramy pośrednio drużyny sportowe, które ten operator sponsoruje.

Bukmacherzy najbardziej zaangażowani w sponsoring

Sport tworzy z zakładami bukmacherskimi parę idealną. Nie było więc możliwości, by z tego nie skorzystać. Legalni bukmacherzy angażują w promowanie swoich marek rozpoznawalne osoby lub kluby na naszym krajowym podwórku. Przynosi to korzyści zarówno bukmacherom jak i sportowcom, więc obie strony umowy mogą być zadowolone. Którzy bukmacherzy najbardziej angażują się w sponsoring?

Fortuna sponsoring

W jednym rzędzie w sponsorskich wyścigach obok STS śmiało - można postawić bukmachera Fortuna. Doskonale znany polskim graczom operator zakładów bukmacherskich sponsoruje takie drużyny piłkarskie, jak:

  • Legia Warszawa,
  • Stomil Olsztyn,
  • Miedź Legnica,
  • RKS Radomiak Radom.

Nie sposób pominąć również ścisłej współpracy bukmachera z piłkarską ligą „szóstek” - Play Arena. Wielu kibiców i graczy na pewno zwróci także uwagę na sponsoring tytularny: Fortuna I Liga oraz Fortuna Puchar Polski – ogromne wydarzenia przyciągające rzesze fanów piłki nożnej. Skąd decyzja tego bukmachera o sponsorowaniu I ligi?

Rywalizacja w 1. lidze pokazuje, że są to rozgrywki absolutnie wyjątkowe. Ta liga jest niezwykle wyrównana i emocjonująca. To sprawia, że coraz większa liczba kibiców obserwuje jej losy. – tłumaczył na konferencji prasowej Konrad Komarczuk, Prezes Zarządu Fortuny.

Fortuna współpracuje również z osobami współtworzącymi środowisko piłkarskie w Polsce. Najlepsi komentatorzy ze stacji Canal+, czyli Tomasz Ćwiąkała i Andrzej Twarowski pojawiają się w materiałach wideo publikowanych pod szyldem Fortuny i również aktywnie promują tego bukmachera w swoich mediach społecznościowych.

Jeśli chodzi o inne dyscypliny sportowe, to bukmacher może poszczycić się ścisłą współpracą z federacją KSW oraz federacją High League cieszącą się niesłabnącą popularnością. Fortuna udziela też wsparcia dla koszykarskiej sekcji Legii Warszawa – jako jeden z niewielu bukmacherów, Fortuna sponsoruje drużynę koszykówki. W 2023 roku rozpoczęła również współpracę z żużlową PGE Ekstraligą.

STS sponsor

Nic dziwnego, że wielu operatorów zakładów bukmacherskich zaoferowało umowy sponsorskie klubom piłkarskim, a nawet Reprezentacji Polski w piłce nożnej, której obecnym sponsorem są zakłady bukmacherskie STS.

STS to jeden z bukmacherów, który obecnie najmocniej zaangażowanych jest w sponsoring – wspiera takie kluby piłkarskie, jak:

  • Jagiellonia Białystok,
  • Widzew Łódź,
  • Lechia Gdańsk,
  • Lech Poznań,
  • Zagłębie Lubin.

Warto zwrócić uwagę, że STS nie poprzestał na piłce nożnej – jest również sponsorem Polskiej Ligii Siatkówki.

Na końcu nie może zabraknąć wzmianki o fundacji Sport Twoją Szansą, którą również firmuje bukmacher STS. Wspomniana fundacja prowadzi działania na rzecz rozwoju polskiego sportu. Wspiera talenty sportowe, zapewniając im pomoc materialną oraz merytoryczną. Ponadto pomaga również sportowcom, którzy nie są w stanie brać udziału w zawodach o randze krajowej i międzynarodowej.

Bukmacherzy piłki nożnej w Polsce

Poniższe zestawienie prezentuje zakres sponsoringu bukmacherów wśród klubów piłkarskich. Na pierwszy rzut oka widać, jak bardzo popularny jest sponsoring w piłce nożnej.

BukmacherSponsorowana drużyna piłkarska
STSReprezentacja Polski w piłce nożnej, JagielloniaBiałystok, Lech Poznań, Zagłębie Lublin, Widzew Łódź, Lechia Gdańsk, Futsal Ekstraklasa
forBETArka Gdynia, Motor Lublin, ŁKS Łódź, RKS Raków Częstochowa, RKS Okęcie Warszawa, AMP Futbol, Sokół Ostróda, Hutnik Warszawa,
FortunaFortuna I liga, Fortuna Puchar Polski, Play Arena, Legia Warszawa, Miedź Legnica, RKS Radomiak Radom
TOTALbetWarta Poznań
LVBETŚląsk Wrocław, Stal Mielec, Wisła Płock, PFC Victoria London
SuperbetRuch Chorzów, Polonia Bytom, KP GKS Tychy, Górnik Zabrze
BetclicPiast Gliwice

Można śmiało powiedzieć, że piłka nożna jest narodowym sportem Polaków – nie tylko ze względu na powyższą tabelkę. Widać to wyraźnie między innymi na podwórkach, boiskach, stadionach sportowych i przed telewizorem.

Oczywiście, jeśli mowa o skutecznym sponsoringu, popularność dyscypliny sportowej, sportowca czy drużyny – ma tutaj ogromne znaczenie. Również z tego powodu bukmacherzy nie przez przypadek wybierają partnerów do umowy sponsorskiej. Zasada jest prosta – im większa popularność, tym większe korzyści dla sponsora, ale także sponsorowanego.

Bukmacherzy sponsoring - nie tylko football

Każdy bukmacher realizuje inną, własną strategię w wielu kwestiach dotyczących codziennego i długofalowego działania biznesu. Różnice dotyczą stawek, limitów dla graczy czy dostępności konta tymczasowego. W sprawach sponsoringu nie jest inaczej. Za decyzją o umowie sponsorskiej często stoją niuanse i szczegóły, które mają przynieść zaplanowane korzyści, ale są też częścią większej całości. Bez trudu można zaobserwować różnice w strategii sponsoringu, pomimo dominacji piłki nożnej.

BukmacherSponsoring
STSFundacja Sport Twoją Szansą, Polska Liga Siatkówki
forBETPolski Związek Tenisowy, Warsaw Sports Group, Legia Fight Club, X-kom AGO
FortunaKSW, Legia Warszawa (koszykówka), High League, PGE Ekstraliga
TOTALbetPolski Związek Lekkiej Atletyki, Fight Exclusive Night, Warta Zawiercie, Verva Warszawa
LVBETUnia Leszno
SuperbetPolski Związek Narciarski
BetclicReprezentacja Polski – siatkówka mężczyzn, Fame MMA, HYPE, Festiwal SnowFest

Dla przykładu: rozpoznawalny bukmacher TOTALbet zdecydował się sponsorsko wspierać inne dyscypliny sportu niż piłka nożna. Wprawdzie jest on sponsorem piłkarskiego klubu Warty Poznań, ale TOTALbet sponsoruje też Polski Związek Lekkiej Atletyki, klub siatkarski Verva Warszawa czy Federację Fight Exclusive Night.

Skoro mowa o sportach walki, których popularność rośnie w wielkim tempie, to warto tu wspomnieć, że równie znany bukmacher Betclic jest sponsorem Fame MMA, natomiast wspomniana już Fortuna związana jest ściśle z KSW i High League.

forBET sponsoring

Kolejnym mocno zaangażowanym w sponsoring bukmacherem jest forBET, który na pierwszy rzut oka stosuje podobną strategię sponsoringu, co STS - przynajmniej w kontekście różnorodności sportowej.

Widać tutaj znaczną przewagę piłki nożnej: Arka Gdynia, ŁKS Łódź, Sokół Ostróda czy Motor Lublin to tylko niektóre kluby piłkarskie, które współpracują z forBET na zasadach sponsoringu. Dodatkowo bukmacher angażuje się w rozwój tenisa ziemnego, sponsorując Polski Związek Tenisowy oraz Warsaw Sports Group - agencję sportową wspierającą młode talenty tenisowe - w tym niegdyś Igę Świątek. ForBET jest także sponsorem klubu Legia Fight Club zajmującego się sztukami walki oraz x-kom AGO - polską organizację esportową.

Mistrzowski wizerunek Betclica

Zarząd legalnego bukmachera Betclic wyszedł najprawdopodobniej z założenia, że żeby być kojarzonym jako najlepszy, musi współpracować z najlepszymi. W tym celu nawiązano współpracę z siatkarskimi reprezentacjami Polski, a do tego dołożono jedną z najlepszych drużyn piłkarskich w kraju. Pod szyldem Betclica gra - Piast Gliwice.

Betclic poświęcił całą swoją uwagę drużynom i odszedł od pomysłu indywidualnych ambasadorów. Kiedyś ten bukmacher korzystał z wizerunków Zbigniewa Bońka oraz Mateusza Borka, ale nie przedłużono z nimi współpracy. Póki co nie zanosi się na to, by ktokolwiek miał zostać twarzą tego projektu.

Bukmacher sponsor - jak to się zaczęło?

Wprowadzona w 2017 roku nowelizacja ustawy o grach hazardowych spowodowała wielki odpływ firm bukmacherskich z polskiego rynku. Firm, które w mniejszym czy większym stopniu wspierały polski sport. Jednak nierówna konkurencja spowodowana tym, że szczególnie bukmacherzy stacjonarni musieli opłacać duże podatki, których bukmacherzy on-line unikali. To powodowało, że legalni bukmacherzy mogli w znacznie mniejszym stopniu finansować działanie klubów.

Po nowelizacji sytuacja się zmieniła. Na polskim rynku pozostały tylko te firmy bukmacherskie, które posiadają koncesję wydawaną przez ministerstwo finansów. Równe szanse firm bukmacherskich sprawiły, że bukmacherzy mogli w większym stopniu skupić się na sponsoringu. Walka o klienta to już nie tylko sprytne promocje, ale próba identyfikacji marki z klubem. Nie ma nic lepszego niż wierny gracz. Taki kibic, przynajmniej w założeniu, częściej będzie wybiera bukmachera, który część swoich wpływów przekaże na konto ich ukochanego zespołu.

Najlepsi bukmacherzy internetowi zdają sobie sprawę z tego, że najpopularniejszym sportem w Polsce jest piłka nożna. Po prostu piłkę nożną w Polsce oglądają miliony i tam najłatwiej o gracza.

Jak działa sponsoring bukmacherów?

Na mocy umowy partnerskiej obydwie strony – sponsor i sponsorowany czerpią wymierne, określone korzyści. Najczęściej sponsor wywiązuje się z tej umowy w sposób finansowy. W zamian, sponsorowany zobowiązany jest do budowania pozytywnych skojarzeń oraz wizerunku sponsora, promocji jego i jego działań.

W przypadku bukmacherów najczęściej wybieranym sposobem promocji i budowania pozytywnych skojarzeń jest umieszczanie logo na koszulkach zawodników, artykułach promocyjnych czy bandach okalających boisko. Dodatkowo operatorzy zakładów bukmacherskich oferują liczne zakłady specjalne i korzystne promocje związane ze sponsorowanym wydarzeniem lub drużyną. Często wchodzą w to także pakiety startowe dla nowych graczy. Podczas niektórych wydarzeń sportowych reklamy da się zauważyć również podczas przerw w transmisji lub konferencji prasowych.

Plusy i minusy posiadania znanego ambasadora

Nawiązanie współpracy z klubem czy firmowanie rozgrywek swoją marką jest znacznie bezpieczniejsze niż inwestycja w ambasadorów. Z drugiej strony przy dobrym wyborze konkretnej osoby, bukmacher może odnieść większe korzyści. Część polskich bukmacherów nie poszło tą drogą, a niektórzy stawiają wyłącznie na indywidualności. Jakie są więc zalety i wady metody z ambasadorami?

Plusy:

  • osoby o dobrej reputacji mogą wzbudzić pozytywne skojarzenia z marką bukmachera
  • ambasadorzy, którzy są popularni wśród danej grupy kibiców, mogą zwiększyć zasięgi bukmachera
  • współpraca ze znanymi i lubianymi osobami ze środowiska sportowego zwiększa wiarygodność bukmachera

Minusy:

  • źle dobrany ambasador np. zamieszany w jakieś afery, może wywołać niesmak u potencjalnych klientów i nie zdecydują się oni na grę u bukmachera firmowanego przez taką osobę
  • ambasador nieznany szerszemu gronu społeczności nie przyniesie wymiernych korzyści
  • każde nadszarpnięcie wizerunku ambasadora po nawiązaniu współpracy odbije się na popularności bukmachera

Jak widać wybór twarzy, która mogłaby reprezentować markę nie musi być wcale łatwe. Może jednak pomóc w ustabilizowaniu pozycji na rynku i zwiększeniu rozpoznawalności. W efekcie tego także przyczynić się do zysku bukmachera, a to przecież o to w tym wszystkim chodzi.

Firmy bukmacherskie i sport

Jak widać, bardzo wielu bukmacherów decyduje się na umowy sponsorskie z drużynami sportowymi, wspierając tym samym nie tylko rozwój młodych sportowców, ale także popularyzację wielu dyscyplin sportowych, być może nieznanych szerszej publiczności. Pomimo zdecydowanej przewagi umów sponsorskich z klubami piłkarskimi, warto docenić fakt nowego kierunku, na jaki coraz częściej decydują się bukmacherzy. Chodzi tu o wspieranie takich dyscyplin sportowych, jak koszykówka, tenis czy żużel. Co więcej, należy również dostrzec pozytywy płynące z popularyzacji esportu, a co za tym idzie zakładów bukmacherskich na esport. Wprawdzie „wirtualny sport” może być dla wielu osób zaprzeczeniem definicji „sportu”, który jednoznacznie kojarzy się z aktywnością fizyczną. Stając jednak w obronie esportu – i tu ciekawostka – coraz więcej prowadzonych badań wykazuje, że gry wideo mają pozytywny wpływ na inteligencję dzieci, uczą myślenia przestrzennego i rozwijają spostrzegawczość.